اختاپوس هشت پا

کاراکترهای انیمیشن باب اسفنجی
02 شهریور 1401
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 15 دقیقه
اختاپوس هشت پا

با کاراکتر اختاپوس هشت‌پا توی سریال باب اسفنجی آشنا بشیم

اختاپوس هشت‌پا (زاده‌ی 9 اکتبر) یکی از ده شخصیت اصلی سریال باب اسفنجی شلوارمکعبیه. اون همسایه و همکار بداخلاق کاراکتر باب اسفنجی و پاتریک استار هستش و توی خونه‌ای به شکل مجسمه‌های موآی جزیره‌ی ایستر زندگی می‌کنه. اون هنرمند و نوازنده‌ی تومخیه و سرگرمی‌های محبوبش کشیدن چهره‌ی خودش و نواختن کلارینته.

هرچند اسم انگلیسی اختاپوس اسکوییدوارده و داخلش کلمه‌ی اسکویید داره، اما اون یه اختاپوسه، نه اسکویید (ماهی مرکب) و این تو خیلی از مصاحبه‌ها و قسمت‌ها روشن شده. اون ویژگی‌های یه اختاپوس رو داره، یعنی کله‌ی پیازی‌شکل و مردمک مستطیلی؛ در صورتی که ماهی مرکب کله‌ی بلند و مثلثی داره و چشم‌هاش گرده. ماهی مرکب ده تا پا داره که تعدادش از اختاپوس بیشتره. سازندگان سریال معتقد بودن که اگه براش هشت تا پا درست کنن، خیلی دست‌وپاگیر می‌شه، برای همین معمولاً با شیش پا نشونش می‌دن. استثناهاش تو قسمت‌های «فشار» و «فروخته‌شده» دیده می‌شه که هر هشت تا پا رو داره. در قسمت «دوستان وحشی» گونه‌ی دقیقش هم مشخص می‌شه: اختاپوس غول‌پیکر اقیانوسی.

اختاپوس هشت پا چه ویژگی‌هایی داره؟

اون به‌شدت بدبین، خودخواه و عقب‌مونده‌س. اختاپوس صندوق‌دار کراستی‌کربه، شغلی که معمولاً ازش متنفره. معمولاً از صدای بلند و رفتار سبک‌سرانه‌ی باب اسفنجی عصبانی می‌شه، اما گاهی هم طرف باب اسفنجی رو می‌گیره و اونو دوست خودش می‌دونه. هر از چند گاهی هم فاز طرفداری از رئیسش رو می‌گیره.

از زندگی اختاپوس هشت‌پا بیشتر بدونیم

اختاپوس هشت‌پا فرزند جِف و خانوم هشت‌پاست. طبق کتاب سالانه‌ی باب اسفنجی شلوارمکعبی 2014 که اگمونت گروپ منتشرش کرد، تولد اختاپوس 9 اکتبره.

به‌گفته‌ی اختاپوس در قسمت «خرچنگ روباتی» پدرش اونو خوب تربیت کرده و خیلی هم دوستش داشته.

بعدها اختاپوس در مدرسه‌ی بیکینی‌باتم ثبت‌نام می‌کنه.

دوران بچگی‌ش همیشه مجبور بوده موقع ناهار کنار سطل زباله بشینه، چون هیچ دوستی نداشته. دوران نوجوونی هم با هم‌کلاسی‌ش، اسکوییلیام فنسی‌سان، رقابت داشته.

وقتی بچه بوده به کمپ مرجانی می‌ره و اونجا با یه اسفنج به نام باب اسفنجی شلوارمکعبی آشنا می‌شه و همین‌طور با یه ستاره‌ی دریایی به نام پاتریک و یه سنجاب تگزاسی به نام سندی چیکس که لباس غواصی تنشه. یه سال بعدش می‌شه مسئول کمپ و پیش دوستانش یه چهره‌ی اقتدارگرا پیدا می‌کنه. همون دوران با یه خرچنگ جوون پولکی آشنا می‌شه که عضو سابق نیروی دریایی بوده. اسم این خرچنگ یوجین کرابسه که بعدها می‌شه رئیس اختاپوس. اینجا داریم از آقای خرچنگ حرف میزنیم.

یه روز همراه جیم در کراستی‌کرب مشغول شدن. روزی که جیم شغلش رو ترک می‌کرد، اختاپوس باهاش صحبت کرد تا منصرفش کنه و بلافاصله موی بلند و بلوندش ریخت و اختاپوس خیلی از این قضیه ناراحت شد. بعداً، در یک مرحله‌ی نامشخص از زندگی‌ش، شد همسایه‌ی دوستان کمپش، یعنی باب اسفنجی و پاتریک. همسایگی باب اسفنجی و پاتریک برای اختاپوس منبع اضطراب شد و معمولاً از دستشون عصبانی می‌شد و اونا ناخواسته اذیتش می‌کردن. مثلاً، در قسمت «فرانکن‌دودل» باب اسفنجی یه نقاشی دودل از خودش می‌کشه تا بی‌غرض سربه‌سر اختاپوس بذاره. اوضاع وقتی خراب می‌شه که اون نقاشی می‌گیره اختاپوس رو می‌زنه. یه جایی هم اختاپوس از دست همسایه‌هاش عاصی شده و سعی داره اثاث‌کشی کنه، اما مأمور املاک رو این حساب که باب اسفنجی و پاتریک هویتش رو دزدیدن و دارن فریبش می‌دن، خونه رو برای اختاپوس نفروخت.

یه جای دیگه هم بیکینی‌باتم رو ترک کرد و به سرزمین اختاپوس‌ها رفت، جایی که پر بود از هم‌نوع‌های خودش که سلیقه و دیدشون به زندگی با اختاپوس یکیه. اینجا بود که اون از نزدیک زندگی دلخواهش رو تجربه کرد و دید که چقدر خسته‌کننده و خفقان‌آوره. درنهایت هم تونست با چند حرکت احمقانه‌ی الهام‌بخش از بند این اسارت رها بشه.

توی کدوم قسمت‌ها رازهای بیشتری در مورد اختاپوس می‌فهمیم؟

در قسمت «مرد پری‌دریایی و پسر بارناکل پنجم» این‌طور نشون داده می‌شه که اختاپوس وقتی در صخره‌های مرجانی مِیک‌اوت زندگی می‌کرده، یه دوران خوبی هم داشته.

در قسمت «عاشق اون اسکوییدم» مشخص شد که قبل از این که اسکوییلیوا به زندگی‌ش بیاد، مدت خیلی طولانی‌ای با کسی رابطه‌ای نداشته.

یه قسمت دیگه هم اختاپوس همراه باب اسفنجی، پاتریک، آقای خرچنگ، پلانکتون و سندی به خشکی می‌ره تا فرمول سری کربی پتی از ریش‌برگر پس بگیرن.

در قسمت «بدبختی و ثروت» اون برنده‌ی جایزه‌ی بدبخت‌ترین صندوق‌دار بیکینی‌باتم شد. متأسفانه آقای خرچنگ فوراً مبلغ این جایزه رو بالا می‌کشه.

در 6 مارس 2017 اختاپوس به دو هزار سال آینده سفر می‌کنه، چون برای دو هزار سال تو فریزر کراستی‌کرب یخ می‌زنه.

به شکل و شمایل اختاپوس دقیق‌تر نگاه کنیم

اختاپوس فیروزه‌ای رنگه و در انتهای بازوهاش مکنده‌های بنفش داره. اختاپوس 6 تا بازو داره که دو تاش دست‌هاشه و چهار تاش پاهاشه و وقتی یک جا می‌ایسته به شکل علامت مثبت می‌شه. هر وقت راه می‌ره، مکنده‌هاش به زمین می‌چسبه و این یعنی راه رفتنش با صدای شلپ شلوپ همراهه. اختاپوس جمجمه‌ی بزرگی داره و 8 تا خال روشه. صداش تودماغیه، بدنش لاغره، بینی‌ش بزرگ و آویزونه و یه دهن گشاد و چشم‌های زرد داره که عنبیه‌شون مستطیلی و قهوه‌ایه. وقتی می‌خنده دماغش مرتب گنده و کوچیک می‌شه (این عمل تو قسمت‌های اولیه با افکت صوتی همراهه). یه پولوشرت قهوه‌ای می‌پوشه.

اختاپوس معمولاً کچله، اما رنگ طبیعی موهاش بلونده. در قسمت «سرخ‌کن اصلی» معلوم می‌شه که اختاپوس وقتی جوون بوده موی بلوند و بلندی داشته، اما وقتی جیم از کراستی‌کرب می‌ره موهاش می‌ریزه. موهای بلوندش آخر قسمت «سرگیجه‌ی اختاپوس» هم دیده می‌شه.

رنگش در طول سریال یه کمی تغییر داشته. کد رنگش توی قسمت‌های اول PMS 332 هستش (خصوصاً قسمت «به کمک شما نیاز دارم»)، اما تو قسمت‌های بعدی به PMS333 تغییر می‌کنه.

لباس‌های اختاپوس

در قسمت «موشک سندی» می‌بینیم که اختاپوس یه نمونه‌ی قدیمی از لباس خوابش رو پوشیده. رنگش صورتیه و گل‌های ارغوانی داره. توی قسمت‌های جدیدتر مثل «اسفنج احساسی»، اختاپوس لباس خواب اصلی‌ش رو پوشیده. در این قسمت اختاپوس به لباسش می‌گه «پیرهن خواب». اون یه لباس خواب بنفش روشنه و شنل ست هم داره. این سومین دست از لباس‌های خوابشه. دومین دست تو قسمت‌های «کارمند نمونه‌ی ماه» و «شلوار بامزه» نمایان می‌شه.

ناخن‌های پای اختاپوس در قسمت‌های «خانه‌ی رؤیایی» و «اختاپوس غول‌پیکر» و «شلوار پری‌دریایی» نشون داده می‌شه.

در قسمت «تابلوی اعلانات» خالکوبی رز قرمز اختاپوس روی بازوی راستش دیده می‌شه.

اختاپوس در قسمت «جولی لجرز» پیرهن هاوایی صورتی پوشیده و به هتل هلیبوت رفته تا سکوت و آرامش داشته باشه. بعدها که می‌ره شنا و وارد انجمن صید عروس دریایی می‌شه، مایوهای نارنجی و قرمز می‌پوشه.

توی اسپین‌آف‌های مختلف یه کم طراحی‌ش رو عوض کردن. در کمپ مرجانی: بچگی باب اسفنجی ظاهرش با سریال اصلی یکیه، اما کلاه و دستمال گردن قرمز داره. در شوی پاتریک ستاره، سه تا جوش روی دماغش داره و یقه‌ی پیرهن و آستینش زرده.

اختاپوس چه اخلاقهایی داره؟

اختاپوس بی‌ادب، لجباز، پرافاده، بدخلق، بداخلاق، خودخواه، بدبخت، شوخ‌طبع، بی‌تفاوت، بدبین، ریاکار و گاهی سادیسته؛ این‌ها رو می‌شه از اخلاق کاری‌ش هم فهمید. اون به‌قدری دنیا رو منفی می‌بینه که به‌ندرت پیش می‌آد با لبخند به کسی سلام کنه. از شغلش در کراستی‌کرب متنفره و معمولاً جای کار کردن در حال خوابیدن یا کتاب خوندنه. برخلاف اخلاقش، همچنان یکی از باهوش‌ترین و تحصیل‌کرده‌ترین شخصیت‌های سریاله. اون خیلی بدبین و خودبزرگ‌بینه و دیگران رو احمق‌های غیرمتمدنی می‌دونه و حاضر نیست کاستی‌های خودش رو بپذیره. اختاپوس معتقده دیگران درکش نمی‌کنن و به‌اندازه‌ی کافی هم تحسینش نمی‌کنن و جامعه رو به‌دلیل شکست‌های خودش سرزنش می‌کنه.

برای رسین به شهرت به‌طرز آزاردهنده‌ای متظاهره و نمی‌خواد یا نمی‌تونه استعداد رو تشخیص بده و حتی اونو کوچیک جلوه می‌ده. اون «ذوق و سلیقه‌ی پرورش‌یافته» و استانداردهای پذیرفته‌شده رو ستایش می‌کنه. در قسمت «هنرمند ناشناس»، اصرار داره که شاگردش، باب اسفنجی، «روشش رو بگه»، در حالی که کاملاً مشخصه باب اسفنجی نبوغ هنری داره و روش خاصی نداره. علاوه‌براین، اختاپوس مجسمه‌ی حضرت داوود رو به نام خودش می‌زنه، در حالی که خالق اصلی مجسمه باب اسفنجیه. انگیزه‌ش تحت‌تأثیر قرار دادن تحسین‌کننده‌های هنر بوده. در قسمت «ایستگاه حباب»، حباب درست کردن باب‌اسفنجی رو مسخره می‌کنه.

اختاپوس به کسایی که از خودش بااستعدادتر و هنرمندترن حسودی می‌کنه، مثل Incidental 41، پاتریک استار، آقای خرچنگ، اسکوییلیام فنسی‌سان و حتی عروسک اختاپوس کوچولو. در قسمت «رقص لزج»، اختاپوس با پنهان شدن در بدن باب‌اسفنجی در مسابقات رقص تقلب می‌کنه و می‌خواد برای بردن جام هویت فیزیکی و استعدادهای باب رو بدزده. بعد از اینکه داورها نقدش می‌کنن، می‌خواد جام رو بدزده که نگهبان‌ها بیرونش می‌کنن. در قسمت «پروفسور اختاپوس»، اختاپوس در پوشش معلم موسیقی ادای اسکوییلیام فنسی‌سان رو درمی‌آره و تهش پلیس دستگیرش می‌کنه. در قسمت «فروخته‌شده!» بعد از اینکه می‌فهمه باب‌اسفنجی و پاتریک فکر می‌کنن نیک فیشکینز خونه‌شون رو خریده، اختاپوس بهشون دروغ می‌گه که یه خانواده‌ی 14نفره قراره جای باب‌اسفنجی به خونه‌ی آناناسی‌ش بیان و یه گروه راک 8نفره هم قراره با آلات موسیقی‌شون به خونه‌ی پاتریک بیان. وقتی باب‌اسفنجی و پاتریک می‌آن سراغ خونه‌هاشون، اختاپوس تغییر پوشش می‌ده که شبیه شخصیت‌هایی بشه که ساخته.

ماجراهای اختاپوس هشت پا رو کجا ببینیم؟

توی سانی فیلم قسمت های مختلف کارتون باب اسفنجی رو با کیفیت HD و دوبله فارسی آماده کردیم و میتونید کلیک کنید و بشینید به تماشا.