ماسه روب

فصل 1 انیمیشن باب اسفنجی
16 مهر 1401
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 16 دقیقه
ماسه روب

انیمیشن ماسه‌روب اولین قسمت از فصل اول کارتون باب اسفنجی

ماسه روب اسم یکی از قسمت‌های فصل اول باب اسفنجی شلوارمکعبیه. در این قسمت وقتی باب اسفنجی می‌خواد با یه ماسه‌روب یه صدف دریایی رو از محوطه‌ی خونه‌ش بیرون بندازه، آشوب به پا می‌شه.

شخصیت‌هایی که توی قسمت ماسه‌روب حضور دارن

شخصیت باب اسفنجی شلوارمکعبی

اختاپوس هشت پا

ماسه‌روب (به‌عنوان یه شخصیت زنده)

گوش‌ماهی

شخصیت تصادفی 3

فرد

خلاصه قسمت ماسه‌روب از فصل اول انمیشن باب اسفنجی

این قسمت وقتی شروع می‌شه که اختاپوس می‌ره بیرون و متوجه یه صدف توی محوطه‌ی خونه‌ش می‌شه. صدف رو داخل حیاط باب اسفنجی می‌ندازه که حیاط خودش تمیز بمونه، اما مشخص می‌شه که باب اسفنجی هم خیلی روی حیاطش حساسه و با یه ماسه‌روب که از گاراژش آورده می‌خواد از شر صدف خلاص شه که صدای دستگاه باعث آزار اختاپوس می‌شه. باب اسفنجی که به‌سختی مشغول جابه‌جا کردن اون صدفه، کلی ماسه رو بلند می‌کنه و روی اختاپوس می‌ریزه. باب اسفنجی می‌ره سراغ اختاپوس تا ماسه رو از سر و صورتش پاک کنه. بعدش باب اسفنجی که می‌بینه تپه‌ی بزرگی از ماسه توی حیاطش نشسته، ماسه‌روب رو روی حالت معکوس می‌ذاره که ماسه‌ها رو بده تو، اما دستگاه خراب می‌شه و ماسه‌ها می‌ریزه بیرون.

باب اسفنجی زیپ پشت ماسه‌روب رو باز می‌کنه و ماسه‌ی اضافی رو ازش خارج می‌کنه. سعی می‌کنه دوباره روشنش کنه، اما کار نمی‌کنه. این باعث می‌شه باب اسفنجی دسته‌ی ماسه‌روب رو خیلی زیاد بکشه. وقتی حس می‌کنه که به‌اندازه‌ی کافی فاصله گرفته، اونو رها می‌کنه و سریع زیپش رو می‌کشه. باب اسفنجی با دستگاهش کل اقیانوس رو می‌کشه تو و باعث می‌شه اختاپوس تقریباً خفه بشه، اما ماسه‌روب که بیشتر از ظرفیتش آب داده تو، منفجر می‌شه و دوباره همه‌ی آب رو برمی‌گردونه. پایان قسمت این‌طوری تموم می‌شه که باب اسفنجی خوشحاله از این که حیاطش تمیز شده، اما حیاط اختاپوس پر از ماسه‌س.

این قسمت چطوری پخش شد؟

قسمت ماسه روب توی دی‌وی‌دی‌های کامل فصل اول، فصل اول: شماره‌ی 1، چای در خانه‌ی درخت گنبدی، چای زیر درخت، صد قسمت اول، بهترین‌های باب اسفنجی، خانه‌ی آناناسی دلپذیر (فقط نسخه‌ی لهستانی)، باب اسفنجی شلوارمکعبی، بسته‌ی پیشنهادی iSponge، نسخه‌ی نهایی باب اسفنجی، کارمند نمونه‌ی ماه، باب اسفنجی شلوارمکعبی شماره‌ی 1، فصل اول کامل، از آغاز، قسمت اول، مجموعه‌ی باب اسفنجی شلوارمکعبی، فیلم کوتاه و قسمت‌های یه‌ربعی، دی‌وی‌دی فصل هشتم کامل، فصل اول و دوم، مجموعه‌ی تلویزیونی و 200 قسمت برتر عرضه شد.

قسمت ماسه‌روب در رویداد Best Day Ever از 9 تا 10 نوامبر 2006 رتبه‌ی 24 رو کسب کرد.

نکته‌های جالب از قسمت ماسه روب

ماسه‌روب تقلید از همون برگ‌روبه که برای زدودن حیاط از اشیای غیرزنده استفاده می‌شه. در این قسمت باب اسفنجی سعی داره با ماسه‌روب یه صدف رو از حیاط خونه‌ش بیرون بندازه. اول اسم این قسمت رو گذاشته بودن «ادامه‌ی قسمت اول». این قسمت تو بعضی چیزها اولینه، مثلا:

قسمت ماسه روب اولین قسمتیه که توش از موسیقی استفاده نشده.

اولین قسمتی که شروعش موسیقی نداره. به‌جاش توی شروع مرغ دریایی نشون داده می‌شه.

ماسه روب اولین قسمتیه که توش باب اسفنجی و اختاپوس رو همسایه نشون می‌ده؛ هرچند توی قسمت «به کمک شما نیاز دارم» خونه‌هاشون رو کنار هم نشون می‌ده، اما هیچ‌وقت در اون قسمت به این اشاره نمی‌شه که کنار هم زندگی می‌کنن، هر چند ظاهراً مشخصه که وقتی باب اسفنجی برای کار به کراستی‌کرب می‌آد، اختاپوس اونو می‌شناسه.

اولین قسمتی که شخصیت‌ها بیرون از آب می‌رن.

این اتفاق وقتی می‌افته که باب اسفنجی با ماسه‌روبش آب کل اقیانوس رو می‌مکه. هرچند که یه ذره بعدش منفجر می‌شه.

ماسه روب اولین قسمت سریال که تو سال 1999 ساخته شده. قسمت اولش دو سال پیش در سال 1997 ساخته شد.

اولین قسمتی که تام یاسومی کارگردان انیمیشنه، هرچند این قسمت تیتراژ آغازی نداره.

بعداً در تیتراژ قسمت بعدی یعنی «چای در خانه‌ی گنبد درختی» به اسمش اشاره می‌شه.

اولین قسمتی که از شخصیت‌های تصادفی استفاده می‌شه.

اولین قسمتی که از موسیقی اصل استفاده می‌کنه.

این قسمت تو بعضی چیزها تنها قسمته:

ماسه روب تنها قسمتیه که تیتراژ آغازی نداره.

هرچند این یکی از دو قسمتیه که تیتراژ آغازی نداره و اون یکی قسمت اسمش هست «تابستان بی‌پایان»، اما این قسمت هیچ‌وقت به‌طور مستقل عرضه نشد.

تنها قسمتیه که هیچ دیالوگی توش گفته نمی‌شه.

البته باب اسفنجی یه «تو!» می‌گه و زیرنویسش هم هست، اما هیچ صدایی نداره.

این دیالوگ در دوبله‌های اسپانیایی آمریکای لاتین، فرانسوی، هلندی، لهستانی و صربی صداگذاری شده.

در 10 ژوئن 2022 در توییت‌های جِی لندر، از دست‌اندرکاران سابق سریال، تأیید شد که این قسمت هیچ دیالوگی نداشته و فقط برای این ساخته شده که ادامه‌ای بر قسمت اول، یعنی به کمک شما نیاز دارم، باشه. البته چون این قسمت‌ها جدا تولید شده بودن، سازندگان مجبور شدن دوباره به عوامل مبلغی بپردازن. این مبلغ در زمان ساخت سریال چیزی حدود 2500 دلار آمریکا بوده و باعث شده از دیالوگ گفتن چشم‌پوشی بشه.

تنها قسمت فصل اول که تغییر صحنه به‌صورت حبابی انجام نمی‌شه.

تنها قسمتی که تماماً در سکوته. نیکلودئون قسمت «جهندگان رؤیایی» رو هم بی‌صدا می‌دونه، اما باب اسفنجی اول قسمت دیالوگ داره.

اختاپوس تو این قسمت بیرون آب بنفشه، اما تو فیلم سینمایی باب اسفنجی بیرون از آب رنگش در حالت عادیه.

این قسمت شروع حضور فرد و تصادفی 3 تو سریاله.

این قسمت کوتاه‌ترین قسمت تا الانه و زمانش فقط دو دقیقه و پنجاه ثانیه‌س.

علت کوتاه بودنش اینه که قرار بوده قسمت هشت‌دقیقه‌ای «به کمک شما نیاز دارم» رو به یازده دقیقه برسونه تا با قسمت بعدی‌ش، یعنی «چای در خانه‌ی گنبد درختی» هماهنگ بشه و مجموعاً 22 دقیقه رو تکمیل کنن.

هرچند که این قسمت دومین بخش سریاله، اما تو مجموعه‌ی کامل فصل اول سریال به‌دلیل حق‌نشر، اولین قسمت محسوب می‌شه. این حق‌نشر به‌دلیل استفاده از آهنگ «زندگی زیر نور خورشید و عشق زیر نور ماه» در قسمت «به کمک شما نیاز دارم» بود.

این قسمت تنها قسمتیه که توش باب اسفنجی هیچ حرفی نمی‌زنه. توی قسمت‌های «تماشای وال‌ها» و «قرنطینه برای عشق» هم باب اسفنجی دیالوگی نداره، اما توی اولی صدای خنده‌ش و توی دومی صدای نفس‌نفس زدنش میون جمعیت شنیده می‌شه.

به این ترتیب، این اولین قسمتیه که تا الان تام کنی صداپیشگی نمی‌کنه.

طبق دیسک کامل فصل اول و دیسک صد قسمت اول، ماسه‌روبِ این قسمت یه دستگاه جدیده.

این قسمت فقط دو قطعه موسیقی داره و کمترین تعداد موسیقی رو بین قسمت‌ها داره.

قسمت «ماسه‌روب» در 1 مه 1999 بعد از جشنواره‌ی Kids' Choice 1999 به‌عنوان بخشی از قسمت اول سریال منتشر شد.

گاهی در راهنماهای تلویزیونی به این قسمت می‌گن «ماسه‌روب‌ها».

در ژوئن 2021 نسخه‌ی بازسازی‌شده‌ی کل قسمت در کانال رسمی یوتیوب باب اسفنجی بارگذاری شد. نسخه‌ی بازسازی‌شده به سبک دهه‌ی 20 سیاه‌وسفید بود.

در این نسخه دستگاه ماسه‌روب بیشتر شخصیت‌بخشی شده بود، هرچند تو نسخه‌ی اصلی هم همین‌طور بود و صدای سرفه کردنش شنیده می‌شد، اما توی این نسخه حالت چهره‌ش بیشتر انسانی شده بود.

پاتریک اول قرار بود در این قسمت سروکله‌ش پیدا شه و به باب اسفنجی توی کار با ماسه‌روب کمک کنه، اما بعداً در قسمت «شهر اختاپوس‌ها» با یه ماسه‌روب ظاهر می‌شه.

در 10 نوامبر 2006 این قسمت و قسمت «به کمک شما نیاز دارم» همراه با قسمت بند کفشت بازه پخش شدن.

ارجاع‌های فرهنگی قسمت ماسه روب

ماسه‌روب تقلیدی از همون برگ‌روبه.

قسمت ماسه روب رو کجا ببینیم؟

این قسمت رو میتونید توی سانی فیلم با کیفیت HD و دوبله فارسی تماشا کنید. همراه ما باشید در سفر به دنیای شگفت انگیز ماجراهای باب اسفنجی و از تماشای آنلاین کارتون لذت ببرید